Etiketter

, , ,

Gården hade faktiskt sett död tidigare, och spyflygorna var inte kräsna. För dem var det ingen stor skillnad mellan ett kadaver och ett lik. (första stycket)

hetta_litenFrån baksidan: Australien härjas av en svår torka. Invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas fatta desperata beslut på grund av vattenbristen – ingenting växer på fälten, boskapsdjuren dör. Stämningen i staden är tryckt. Under mystiska omständigheter plockar Luke Hadler ned geväret från väggen för att ta livet av sin fru, deras sexårige son och sig själv.

Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade också en mörk hemlighet, en hemlighet som drev bort Aaron från Kiewarra tjugo år tidigare.

Tillsammans med stadens polischef börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte står rätt till – men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Någon i Kiewarra vill att Aaron lämnar staden för gott.

Mina reflektioner: Efter att jag hade läst de första sidorna i ”Hetta” så tänkte jag: ”Det här kommer att bli bra!”. Och det blev det! Det märks när man är i händerna på en författare som kan berätta. I ”Hetta” följer vi som sagt poliskommissarie Aaron Falk när han sakta nystar upp en liten Australiensisk stads hemligheter. Vi får hela tiden tillbakablickar till tiden när Falk var ung, och vi får nya pusselbitar till vad som egentligen hände för 20 år sedan och som gjorde att han var tvungen att lämna staden och aldrig se sig om. Vi lär känna Kiewarra och dess invånare och jag märker att jag snabbt blir engagerad i alla olika livsöden, både från förr och nu.

Intrigen är bra och den håller hela vägen, men det som gör att jag tycker om den här boken så mycket, är atmosfären. Jag kan känna hettan mot huden, dammet som sätter sig i halsen, alla dofter och ljud. Man känner den tryckta stämningen i den lilla staden på ett nästan klaustrofobiskt sätt. Hur alla bevakar varje steg polisen tar och framför allt hatet som riktas mot Falk. Personporträtten är mycket bra skrivna och jag engagerar mig i alla karaktärer jag som läsare möter. En av mina favoriter är med i några stycken, men hon lyckades ändå ta sig rätt in i hjärtat. Som väldigt många andra. Detta är en bladvändare, men av det stillsamma slaget. Vad hände egentligen familjen Hadler? Och vad hände för tjugo år sedan, vilken hemlighet är det som förenar Luke och Aaron?

Jag tyckte väldigt mycket om ”Hetta” och den kommer stanna kvar hos mig ett tag. Dessutom vill jag läsa mer om Aaron Falk NU!

Tack Bokförlaget Forum för chansen att läsa ”Hetta”!


Hetta

Författare: Jane Harper
Originalets titel: The Dry
Översättare: Jessica Hallén
Förlag: Bokförlaget Forum
ISBN: 978-91-37-14805-2
Antal sidor: 335
Recensionsexemplar: JA

Köp: Adlibris eller Bokus

Betyg: 4 av 5


