Recension | ”Sthlm Grotesque” av Hanna Lindberg

Maten kom före döden. Kanske var det därför det hemska, när det väl skedde, tedde sig så underligt bekant. Jag var bara ett barn när jag fick lära mig hur det kändes att döda en annan människa. Under de extrema förhållanden som rådde upplevde jag det nästan som något naturligt. Som om arbetet i köket, hanteringen av köttet, hade varit en skola för det som skulle komma. Och som om jag redan hade belagts med skuld långt innan himlen över våra gröna kullar skulle förmörkas. (första stycket)

Från baksidan: Guldkocken är krogarnas egen Oscarsgala och alla som räknas är på plats. Även den egensinniga journalisten Solveig Berg. Kvällen slutar i kaos när en okänd gärningsman skjuter hennes chefredaktör. Solveig börjar gräva i fallet, men ju närmare sanningen hon kommer, desto farligare blir det. Vem försöker tysta henne?

Mina reflektioner: Sthlm Grotesque är Hanna Lindbergs andra bok om journalisten Solveig Berg. Jag har inte läst den första boken – Sthlm Confidential – men det gjorde sthlm_grotesqueabsolut ingenting. Visst missar jag kanske en del referenser till händelser i den första boken, men det var inget jag tyckte störde, utan jag hängde med bra ändå. Detta är ju trots allt en fristående bok. I Sthlm Grotesque får vi kika in i den mörkare delen av Stockholms krogvärld där mutor, svek och manipulation verkar vara vardag. Boken börjar under Guldkocken, kockarnas motsvarighet till Oscarsgalan, och Solveig är på plats. Mitt under prisutdelningen skjuts hennes chefredaktör och Solveig börjar rota i händelsen. Hon tror inte att det bara var ett fall av ”fel person på fel plats”, hon tror det ligger mer bakom skjutningen.

Jag är fast redan från första sidan, och det rasslar på i ett rasande tempo ända till slutet. Boken är välskriven och jag tyckte väldigt mycket om karaktärerna. De var kanske inte alltid så sympatiska, någon av dem, men de kändes äkta och var inte så endimensionella som man ibland kan uppleva att persongalleriet i en spänningsroman kan vara. Jag gillade Lennie väldigt mycket, han hade sina fel (ganska många faktiskt), men han växte som person och lärde sig av sina misstag. Det är också härligt att hipstern får en liten plats i den här berättelsen, med skägg och allt! 🙂 Sen tyckte jag miljön var nyskapande. Jag har varken hört talas om, eller läst särskilt många böcker i spänningsgenren som utspelar sig i krogvärlden, och det var kul att få ett annat perspektiv än det ”vanliga”.

Så är man intresserad av en bok med tempo där det händer något på varje sida, då ska man plocka upp Sthlm Grotesque. Och jag ser verkligen fram emot att läsa fler böcker om Solveig och Lennie.

Betyg: 4 av 5
Mitt betygssystem