Recension | ”Gröna fingrar sökes” av Annika Estassy

I vanliga fall älskade Leyla sommarloven, vilket inte var detsamma som att hon ogillade att vara lärare. Tvärtom. Hon vurmade för barnen, trivdes med arbetslaget och rektorn. Tillsammans med kollegorna bidrog hon till att väcka elevernas kunskapstörst och bygga upp deras självförtroende. Vad mer kunde man önska av ett arbete? (första stycket)

Från baksidan: Det är sommar i Måneby, Agnes favoritårstid. Men i år är inget sig likt. Sjukdomen har slagit klorna i Agnes så hon orkar inte sköta sin älskade koloniträdgård grona_fingrarlängre. Dessutom har hon i ett svagt ögonblick lovat sin granne att ta hand om hans kakadua medan han reser jorden runt. Vad ska hon göra?

Många mil söderut, utanför Stockholm bor Leyla med sin man Johan och deras sexårige son Hugo. Efter att Johan gått över gränsen i ett av sina raseriutbrott bestämmer sig Leyla för att fly bort någonstans med Hugo. Hon svarar på en annons för en kolonistuga som uthyres mot omvårdnad och skötsel och hamnar i Måneby. De efterföljande veckorna blir den återhämtning som Leyla längtat efter, trots att hon vet att hon inte kan hålla sig undan för evigt. Går hennes äktenskap att rädda? Vill hon ens det?

Även Agnes har livsavgörande beslut att fatta, men av ett helt annat slag. Gröna fingrar sökes är en berättelse om utsatthet men också om kvinnors vänskap levnadsvisdom och en trädgårds läkande kraft.

Mina reflektioner: För det första, låt oss ta en stund för att uppskatta det underbart härliga omslaget! Bara det gör ju att man vill ut i en trädgård och stoppa händerna i jorden! Och jag är inte ens särskilt trädgårdsintresserad!

Innehållet liknar omslaget: det är en lyckokaramell fast med lite bittra undertoner. En feelgood-roman med ett mörker och djup som gör att jag tycker mycket om det jag läser. Jag har svårt för böcker som enbart är lycka, romantik och ”rainbows and unicorns”. Lite svärta och smärta behövs, för annars blir det inte trovärdigt, och det levererar den här romanen.

Den äldre Agnes letar efter någon som kan ta hand om hennes kolonilott över sommaren och den yngre Leyla svarar på annonsen, och flyttar in över sommaren tillsammans med sin son Hugo. Vid en första anblick verkar dessa två kvinnor inte ha särskilt mycket gemensamt. Det visar sig däremot att de har mer gemensamt än de tror, och under sommaren kommer de varandra närmare. Vi träffar också massor av andra härliga karaktärer, bland annat en underbart vresig kakadua och områdets egen ”Ove”. Estassy lyckas med konststycket att engagera mig som läsare i allas olika öden. Jag vill bara skaka om Agnes och Leyla och säga ”Fattar ni inte! Det är ju så enkelt!” De har så många människor runt sig som bryr sig om dem, de måste bara inse att hjälpen finns där, om de bara vill ta emot den.

Agnes är en pensionerad barnmorska som känner alla i Måneby, och det är mycket underhållande att läsa om hur hon ger bort blomfrön och sylt till höger och vänster för att få tjänster tillbaka. Det skär i hjärtat när jag läser om Hugo och det han går igenom och jag skrattar och gråter om vartannat i en perfekt mix. Det är en fantastiskt varm och charmig roman som jag verkligen rekommenderar. OCH, jag vill väldigt gärna ha Pierre och Martin som grannar så jag kan gå på deras grillfest. Någon som kan ordna det?

Stort tack Norstedts för recensionsexemplaret!

Betyg: 4 av 5
Mitt betygssystem